בראש השולחן: מה הקשר בין עיצוב לבריאות? כך תעצבו פינת האוכל שתעודד הרגלי אכילה בריאים

0
600
קרדיט צילום: אורית ארנון

באירופה של ימי הביניים, בטירה או באחוזה, האולם הגדול היה המקום העיקרי לארוחות. אדון וגברת הבית תמיד ישבו בראש השולחן הארוך, כשהאורחים החשובים ביותר סמוכים אליהם – האורחים הפופולריים פחות נדחקו לקצה השולחן. סידור הישיבה הזה הוליד את המונח "בראש השולחן" שאומר שהאדם היושב בראש הוא החשוב ביותר. עומס החיים המודרניים שיבש את הטקסים שקשורים לאכילה משותפת (כולל טקסים חיוביים יותר) והוריד משמעותית את ההזדמנויות שבהן כל המשפחה יושבת לאכול יחד. על פי רוב, במקום חדר נפרד שמוקדש כולו לאכילה ולאירוח – שולחן האוכל והכיסאות הפכו לנספחים במטבח הפתוח או בסלון. במשפחות רבות ארוחת הערב עברה לאוכל מחומם וישיבה מול הטלוויזיה.

אך בעשורים האחרונים כבודה של פינת האוכל חזר ובגדול, נתמך על ידי עובדות מדעיות שהוכיחו שאכילה משפחתית מסודרת סביב שולחן האוכל תורמת רבות לתחושת החיבור בין בני המשפחה, חיזוק היחסים ושיפור התקשורת. ובגדול לשיפור הבריאות הפיזית והנפשית של הילדים. גם אם אתם מאלו שיודעים ל"בשל" רק סלט וחביתה או שאתם מעדיפים להזמין "טייק אווי", זה לא משנה – העיקר הוא להפוך את הארוחה סביב שולחן האוכל להרגל קבוע ולהקדיש את כל זמן הארוחה להתעניינות בשלומם של הילדים ולשמיעת החוויות מבית הספר, מהלימודים ועם החברים.

קרדיט צילום: דייב סיני

כאשר אנחנו מודעים לחשיבות הכל כך גדולה שנופלת על כתפי העץ, הבטון או הברזל של שולחן האוכל, אפשר להבין מדוע חשוב לא רק לקבוע ארוחות משפחתיות משותפות לפחות שלוש פעמים בשבוע (על פי המחקרים) אלא גם לעצב סביב שולחן האוכל והכיסאות – פינה נעימה, חמימה ונוחה ואם אפשר -הרחק מהטלוויזיה ומהסחות דעת אחרות.

מומחי זגה פינות אוכל מסבירים כיצד הופכים את פינת האוכל למעודדת הרגלי אכילה בריאים יותר :

חשוב לנסות למקם את פינת האוכל במקום שבו הסועדים יוכלו להשקיף בנחת לעבר המרפסת או הוויטרינה. כך שכאשר אתם יושבים לארוחה המשותפת אתם נהנים לא רק מהמטעמים, אלא גם מכוח הריפוי של הטבע. ויש לו כוח, אפילו שמדובר בפיסת שמיים קטנה או בהתבוננות בעציצים במרפסת.

ואם זה לא אפשרי, הנה רעיונות ישימים יותר:

ליצור אווירה טבעית: בחרו בשולחן אוכל ובכיסאות שעשויים מחומרים שמדברים בשפה של הטבע, רפדו את כיסאות האוכל בבדים כמו כותנה ופשתן. אפשר לפרוש שטיח מצמר איכותי מתחת לשולחן או להחליף את האהילים שבפינת האוכל לאהילים מראטן או במבוק. בסמוך לשולחן האוכל תוכלו לתלות מדפים ועליהם להניח עציצים ירוקים (זוכרים את כוחו המרפא של הטבע?), מטיבי הלכת מוזמנים לשים פרחים רעננים במרכז השולחן. תופתעו לגלות איך אלמנט "טבעי" אחד יכול לשנות את כל האווירה.

פינת אוכל שתמיד חוזרת להיות פינת אוכל. בזכות ההיברידיות שמקיפה אותנו מכל עבר, פינות אוכל רבות הפכו לחללים רב תכליתיים שמיועדים גם לעבודה או ללימודים. מומלץ לרכוש ריהוט פונקציונאלי שאפשר להזיז ולשנות בקלות, כך שאם בבוקר שולחן האוכל שימש כמשרד קטן, בערב תוכלו לגלגל את כיסא המשרדים החוצה ולהחזיר את השולחן לתפקידו החשוב כל כך – שולחן אוכל נעים שמלכד את כל בני המשפחה סביבו.

מזכרות שאהובות על כל בני המשפחה. אסתטיקת מיקס אנד מאץ' יכולה לעשות פלאים לחימום האווירה בפינת האוכל. ערבוב והתאמה של סגנונות שונים של כיסאות האוכל או שילוב של פיסות וינטג' עם אלמנטים מודרניים יוצרים מראה ייחודי ואישי. אפשר גם לתלות תמונות אומנות על הקיר שסמוך לפינת האוכל ואפילו להוסיף ספרייה עם הספרים האהובים על כל בני הבית. דרך נוספת היא לקשט את פינת האוכל בפריטים שכל בני המשפחה מסמפתים או בפריטים שמעלים זיכרונות חיוביים. מהר מאוד תגלו שהשיחות סביב שולחן האוכל הן הרבה יותר רגועות ואפילו משועשעות.

צבעוניות עליזה לשיפור מצב הרוח. אפשר ומומלץ להכניס את טרנד הצבעים התוססים לפינת האוכל. בין אם זה קיר סטייטמנט בגוון עשיר או טפט צבעוני, אל תפחדו להעז עם בחירת הצבעים שלכם לחדר האוכל של שנת 2023, רק תשתדלו שהצבע החדש יהיה צבע שכל בני המשפחה אוהבים. אולי באחת מארוחות הערב המשותפות תדגימו דמוקרטיה באמצעות בחירה משותפת של הצבע המועדף על כל בני המשפחה?

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here