וילונות גלילה – למה זה טוב?

0
2747
וילונות גלילה - למה זה טוב?

וילונות גלילה מהווים את אחד הסוגים הנחשקים מסוגי הוילונות השונים הקיימים כיום. סווגי החלונות קיימים לשלושה סוגים כיום: סוג החומר ומכאניקת הוילון היא סווג ראשון אפשרי; הסיוג השני האפשרי הוא לחדרי השימוש – לחדר השינה או לחדר הילדים או לחדר האמבטיה למשל.

כנגזר ממקום השימוש גם מתגלעים מאליהם תכנים עיצוביים ושימושיים מסוימים לחדר המסוים; ולבסוף הבנת סוגי השימוש השונים הקיימים לוילונות. נתחיל דווקא מהסוף – מהבנת סוגי השימוש בוילונות השונים.

סוגי שימוש בוילונות

ככלל ניתן לומר שלוילונות בכלל ובפרט וילונות גלילה עליהם יפורט בהמשך שני סוגי שימושים שונים:

האחד מעשי, והשני עיצובי. אף מעצב לא יסכים לסיווג זה, בטענה שיש בה מידה עצומה של צדק, שהעיצוב גם הוא חלק בלתי נפרד מן הפרקטיקה. העיצוב מאפשר לחללים קטנים להראות גדולים יותר, לגדולים – להרגיש חמים יותר ומעניקי תחושה ביתית, ולחמים מדי בטמפרטורה– להיות חמים מעט פחות. הכול – נעוץ בעיצוב. רבים נוספים גם יתווכחו ויטענו לטובת חוכמות והגיונות רבים שבסידור וארגון חדרים, כמאמינים בפאנג שוואי למשל.

בשימושם המעשי וילונות הגלילה כמו גם כל האחרים נוהגים כוילונות לטובת הצלה, עמעום, קרוי, ושליטה כללית בכמות האור והצל בחדר. בשימושם המעשי השני נעשה שימוש בוילונות הגלילה ואחרים גם לשם ויסות הטמפרטורה ולא רק האור בחדר, היות ועם כניסת קרני השמש נכנס גם חום הנחוץ מאוד בחורף – אך מיותר בקיץ. וילונות רבים כוילונות הגלילה אך גם אחרים מצליחים להשיג למשל בחורף חימום מיטבי של החדר במידת האפשר בעזרת אפשור מכסימום קרני שמש פנימה – אך מבלי להשיג את אפקט הסנוור העצום משמש חשופה בחורף, או מהחזר שמש בסביבת שלג או עננות.

סיווג שני לוילונות

תפקידם השני של הוילונות לפי סווג זה הוא עצם העיצוב, אודות יתרונותיו כבר שחנו זה עתה, ולפיכך נעבור לסווג השני. בסיווג זה נכנסים הוילונות לפי מיקומם בבית: וילונות לתינוקות – בעיצוב רך נעים וילדותי, עם עדיפות לאפשרות החשכה מלאה; וילונות לאמבטיה – אטומים למים אך חדירים לאוויר בכדי למנוע עובש, ובכל מקרה לא שקופים למחסום הפרטיות; וילונות למטבח – גבוהים מעל החלון ולא לשם הקרוי – לעיצוב בלבד; וילונות מעונבים ומהוגנים למשרד או לחדר העבודה, עם אופציה לאוורור ולהחשכה מוחלטת; וכך הלאה.

סיווג נוסף

הסיווג השלישי לוילונות והראשון ברשימה דלעיל הוא לפי סוג החומר ומכניקת התנועה שבו. כאן נכנסים וילוני הגלילה, יחד עם הוילונות הונציאניים. וילון ורטיקאלי, ווילון אובאלי. וילון סאן סטריפ ווילון סילואט או דואט, וילונות מיקאדו ווילונות רומיים. ועוד ועוד.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here